Hudba Schulhoff: Smyčcové kvartety č. 0 - 2
Rok vydání
2014
Vydavatel
SUPRAPHON a.s., SUPRAPHON a.s. (online)
Distributor
Radioservis a.s.
Kód produktu
11 2166-2
EAN
859691121662
Celková délka
01:19:30
Interpret

Schulhoff: Smyčcové kvartety č. 0 - 2

Schulhoff: Smyčcové kvartety č. 0 - 2

V díle Ervína Schulhoffa (nar. 8. června 1894 v Praze - zemřel 18. srpna 1942 v internačním táboře ve Wülzburgu) patří skladbám pro smyčcové kvarteto významné místo. Schulhoff - sám vynikající klavírista - si toto nástrojové obsazení oblíbil zejména po svém návratu z Německa do Prahy na podzim 1923. Zde díky spolupráci s Československým (Zikovým) kvartetem pronikl do tajů kvartetní hry a při komponování se naučil plně využívat technických i zvukových možností tohoto klasického nástrojového uskupení. Jeho novým skladbám to velmi prospělo, o čemž se lze přesvědčit srovnáním se staršími skladbami komponovanými v Německu.
Schulhoff v Německu studoval a po válce čtyři roky žil. O první skladbu pro smyčcové kvarteto se pokusil ještě před dokončením studií v roce 1914. Tehdy vzniklo rozkošné Divertimento. Pak přišla válka, Schulhoff musel narukovat do služeb rakouské armády a s hudbou byl konec. Až v červnu 1918 se mohl soustavněji věnovat komponování. Dostal totiž 12titýdenní dovolenou, kterou strávil převážně v Kolíně nad Rýnem, ve městě, kde naposledy studoval. Zde napsal Smyčcový kvartet G dur op. 25, který věnoval svému příteli, básníku Johannu Theodoru Kuhlemannovi. Kvartet dokončil v srpnu 1918, v téže době, kdy komponoval na Kuhlemannovy rozjímavé verše vokální symfonii "Krajiny". A nastala tu ještě jedna zajímavá okolnost, třebaže se v kvartetu ani v "Krajinách" zatím neprojevila. Od 24. srpna do 8. října se Schulhoff podílel jako "sólorepetitor" na Klempererově kolínském nastudování Janáčkovy Jenufy. Bylo to Schulhoffovo první setkání s Janáčkem.
Kvartet je komponován v přísné sonátové formě, kterou bezpečně ovládal a v níž se cítil - na rozdíl od některých svých současníků - zcela svobodně. Dovedl ji naplnit vlastní hudbou, krystalizující stylově od roku 1913 v duchu pozdního romantismu a impresionismu. Na rozdíl od klavírních cyklů z téže doby, v nichž často zaznívají tóny ironie a grotesknosti, je kvartet s výjimkou menuetu dílem vážným a procítěným. Snad odlesk války v duši frontového vojáka... Kvartet byl poprvé proveden v Drážďanech 11. dubna 1919.
Za necelý rok po dokončení kvartetu už komponoval Schulhoff docela jinak. Oblíbil si jazz a stal se průkopníkem dadaismu v hudbě. Po skličujících letech války se naplno vrhl do víru života, vrátila se jeho vitalita, posedlost rytmem, smysl pro humor - a také nekompromisní radikalismus, k němuž vždy inklinoval. Když se vrátil do Prahy, vlna dadaistické revolty ho již opustila, nicméně určité stopy na jeho tvůrčí fyziognomii zanechala. To se projevilo i na Pěti kusech pro smyčcové kvarteto, které zkomponoval krátce po návratu do Prahy na začátku prosince 1923 a věnoval Dariu Milhaudovi. V tužkové skice vypadala skladba trochu jinak: pátý kus se jmenoval s jistou dávkou sarkasmu Alla marcia militaristica in modo europaia a šestý Alla napolitana. Potom si však asi řekl, že ani legrace nesmí být přespříliš, od groteskního pochodu upustil a na závěr dal Tarantellu, která svým Prestissimo con fuoco byla efektnější než poklidná Napolitana. I tak je v díle mnoho humoru. Za všechno hovoří první kus, v němž do alla breve taktu je vtěsnán rytmus vídeňského valčíku. Skladbu uvedli Zikovci na festivalu Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu v Salcburku 8. srpna 1924.
Úspěch Pěti kusů Schulhoffa povzbudil a krátce po návratu napsal nový smyčcový kvartet, označený později v Universal-Edition číslem 1. První tři věty jsou opět taneční. Druhá věta má navíc lehce groteskní tón. Jejich nejvýraznějším znakem je však rytmická živelnost slovanských lidových tanců východní provenience, která i v každém dalším díle 20. let je dominantním prvkem Schulhoffova uměleckého projevu. Teď tedy přišla chvíle, kdy Janáček poskytl Schulhoffovi svým dílem příklad.Však také Schulhoff v tom roce věnoval Janáčkovi bystrou studii, za niž mu byl moravský Mistr vděčen. Kvartet č. 1 však není jen hudbou tanečního veselí. Po bujném reji přichází 4. věta Andante molto sostenuto, ztichlé nokturno se vzdáleným klinkáním zvonců, v němž se radosti života rozplývají ve snové vzpomínce, v zapomnění... Kvartet provedlo opět Zikovo kvarteto, jemuž je dílo věnováno, tentokrát na festivalu v Benátkách 3. září 1925.
Smyčcový kvartet č. 2 vznikl v roce 1925 o letních prázdninách v Doksech uprostřed práce na I. symfonii. Schulhoffovi se v té době kompozičně velmi dařilo, invence měl na rozdávání, kvartetní větu zvládal suverénně, a proto pro něho nebylo problémem napsat v oddechovém čase během několika dnů partituru, která vůbec není jednoduchá, vyniká důmyslem při rozvíjení hudebních myšlenek a stavebnou propracovaností. Za zvláštní pozornost stojí variační věta. Stylově ovšem jsou si oba kvartety blízké. Dílo zaznělo poprvé v provedení Zikovců v berlínské "November-Gruppe" ještě téhož roku 12. listopadu, bylo však věnováno pařížskému Rothovu kvartetu.
Josef Bek
99 Kč
Rok vydání
2014
Vydavatel
SUPRAPHON a.s., SUPRAPHON a.s. (online)
Distributor
Radioservis a.s.
Kód produktu
11 2166-2
EAN
859691121662
Celková délka
01:19:30
Interpret

Jednotlivé části

Presto con fuoco (Presto con fuoco) 00:02:10 20 Kč
/
Allegretto con moto e con malincolia grotesca (Allegretto con moto e con malincolia grotesca) 00:03:36 20 Kč
/
Allegretto giocoso, alla Slovaca (Allegretto giocoso, alla Slovaca) 00:02:57 20 Kč
/
Andante molto sostenuto (Andante molto sostenuto) 00:06:12 20 Kč
/
Alla Valse viennese (Allegro) (Alla Valse viennese (Allegro)) 00:02:02 20 Kč
/
Alla Serenata (Allegro con moto) (Alla Serenata (Allegro con moto)) 00:02:56 20 Kč
/
Alla Czecha (Molto allegro) (Alla Czecha (Molto allegro)) 00:01:43 20 Kč
/
Alla Tango milonga (Andante) (Alla Tango milonga (Andante)) 00:03:56 20 Kč
/
Alla Tarantella (Prestissimo con fuoco) (Alla Tarantella (Prestissimo con fuoco)) 00:02:51 20 Kč
/
Frisch und kräftig (Frisch und kräftig) 00:09:38 20 Kč
/
Langsam, getragen und ausdrucksvoll (Langsam, getragen und ausdrucksvoll) 00:08:02 20 Kč
/
Menuett (Menuett) 00:05:28 20 Kč
/
Rondo. Ein wenig lebhaft (Rondo. Ein wenig lebhaft) 00:08:41 20 Kč
/
Allegro agitato (Allegro agitato) 00:03:24 20 Kč
/
Tema con variazioni. Moderato (att.) (Tema con variazioni. Moderato (att.)) 00:06:30 20 Kč
/
Allegro gajo (Allegro gajo) 00:03:02 20 Kč
/
Finale. Andante quasi introduzione-Allegro molto (Finale. Andante quasi introduzione-Allegro molto) 00:06:22 20 Kč
/

Více