Hudba Skladby pro akordeon (Scarlatti , Dvořáček, Fiala...)
Rok vydání
2015
Vydavatel
SUPRAPHON a.s., SUPRAPHON a.s. (online)
Distributor
Radioservis a.s.
Kód produktu
VT 7276-2
EAN
099925727628
Celková délka
00:53:30
Interpret

Skladby pro akordeon (Scarlatti , Dvořáček, Fiala...)

Skladby pro akordeon (Scarlatti , Dvořáček, Fiala...)

Komentář k původnímu LP 8111 0178 vydaného Pantonem v roce 1981:
Akordeon, původně lidový nástroj, jehož historie je v porovnání s jinými, "klasickými", velmi krátká (první typ byl postaven roku 1829), se začal velmi vehementně začleňovat do oblasti profesionální hudby po druhé světové válce. Jedním z prostředků prosazování možností akordeonu je pořádání soutěží u nás i v zahraničí (Světová konfederace akordeonu - CMA, jeden z hlavních vypisovatelů mezinárodních soutěží, byla založena roku 1951). S tímto organizačním rozmachem přirozeně souvisí jak zdokonalování samotného nástroje, tak i rozšiřování literatury - takřka současně s úpravami cembalových, varhanních a klavírních skladeb začaly vznikat i původní kompozice.
Interpreti naší akordeonové školy se začali velmi brzy úspěšně prosazovat v mezinárodní konkurenci. Mezi ty, kteří už mohli navazovat na výsledky úsilí průkopníků, patří Ivan Koval (narozen 1949). Hru na akordeon studoval na brněnské konzervatoři a poté jako stipendista na Vysoké škole hudební Fr. Liszta ve Výmaru. První ceny si přivezl z mezinárodních soutěží v Grenoblu (1967), Rimini (1968) i Klingenthalu (1973), na prvém místě byl také ve Španělsku (Malaga). Svoje dominantní postavení mezi našimi akordeonisty potvrdil i suverénním vítězstvím na Interpretační soutěži ministerstva kultury ČSR v Hořovicích v roce 1979. Vylehčená faktura sonát d moll, D dur, f moll Domenica Scarlattiho (kontrapunktický dvouhlas s akcentem na motorický moment) umožňuje přenesení na akordeon a navíc dává příležitost k uplatnění technické virtuozity. Sonáta Jiřího Dvořáčka patří k těm původním kompozicím pro akordeon, v jejichž základu je úsilí o obsahově bohaté sdělení; nástroj se zde uplatňuje prostřednictvím závažného hudebního materiálu. Centrem výpovědi je druhá věta, napsaná con emozione. Další vrstvu akordeonové literatury reprezentují Aforismy Petra Fialy, inspirované především zvukovými a barevnými možnostmi nástroje. Skladatel své výrazné nápady rozvádí stručným a přitom duchaplným způsobem.
Vedoucími reprezentanty další generační vrstvy našich mladých akordeonistů jsou bratři Drešerovi. Starší Petr (narozen 1958) absolvoval v roce 1978 pražskou konzervatoř a jeho účast na mezinárodních soutěžích mu přinesla tyto úspěchy: v roce 1974 a 1976 zvítězil v mezinárodní soutěži CIA (Stockholm, Mnichov), v Klingenthalu (NDR) byl první v roce 1973, druhou cenu tam získal v letech 1972, 1975 a 1976, z mezinárodní soutěže v Paříži si v roce 1977 odvezl III. cenu v kategorii seniorů. Samozřejmě se průběžně s úspěchem účastnil domácích soutěží v Hořovicích. Mladší Pavel (narozen 1963), posluchač pražské konzervatoře, převzal žezlo po svém bratrovi v roce 1977, kdy vyhrál soutěž CIA v Holandsku a o rok později opakoval svoje vítězství v Norsku. V Klingenthalu byl jeho úspěch ještě výraznější: v letech 1973 a 1974 byl druhý, od roku 1975 čtyřikrát zvítězil a v posledních dvou letech získal navíc i cenu za nejlepší provedení povinné skladby. Oba bratři také reprezentovali Československo na koncertech, pořádaných v roce 1976 u příležitosti mezinárodního akordeonového semináře ve Francii.
Kompozice J. S. Bacha pro klávesové nástroje, z nich zvláště pro varhany (na této desce Toccata a fuga d moll), patří k té literatuře, kterou si akordeon začal přisvojovat v první fázi své emancipace a pro něž se už vyvinul specifický interpretační přístup, respektující jak původní styl skladeb, tak i danosti nástroje. Jindřich Feld je vedle Václava Trojana a E. F. Buriana jedním z těch našich skladatelů, jejichž tvorba stála u zrodu předpokladů rozvoje naší akordeonové školy. Feldova Koncertní skladba je pro svého autora typická tím, jak spojuje všestranné uplatnění techniky i charakteristik nástroje se závažným hudebním obsahem. Komorní suita Vladislava Zolotarjeva reprezentuje tu oblast akordeonové literatury, která navazuje jak svými principy, tak i stylovou orientací na charakteristický klavírní kus 19. století. Hudba tohoto typu patří do geneticky prvního stadia postupné emancipace akordeonu.
Jan Dehner
99 Kč
Rok vydání
2015
Vydavatel
SUPRAPHON a.s., SUPRAPHON a.s. (online)
Distributor
Radioservis a.s.
Kód produktu
VT 7276-2
EAN
099925727628
Celková délka
00:53:30
Interpret

Jednotlivé části

Sonáta d moll, L. 366 00:02:15 20 Kč
/
Sonáta D dur, L. 424 00:03:43 20 Kč
/
Sonáta f moll, L. 383 00:03:15 20 Kč
/
Allegro 00:03:31 20 Kč
/
Sostenuto con emozione 00:06:03 20 Kč
/
Vivace 00:02:42 20 Kč
/
Largo maestoso 00:02:03 20 Kč
/
Allegro ritmico 00:01:00 20 Kč
/
Lento delicatamente 00:01:54 20 Kč
/
Molto, allegro, ruvido 00:01:08 20 Kč
/
Toccata a fuga d moll, BWV 565 /úprava pro akordeon/ 00:07:40 20 Kč
/
Svita pro akordeon 00:05:30 20 Kč
/
Večerní preludium 00:02:52 20 Kč
/
Noční sněžení 00:02:44 20 Kč
/
Tajemná vidění 00:01:51 20 Kč
/
Smutné dny 00:01:39 20 Kč
/
Stará pohádka 00:03:40 20 Kč
/

Více