Hudba Jaroslav Motlík Skladby pro violu a klavír (Martinů, Ceremuga, Stravinskij, Debussy)
Rok vydání
2016
Vydavatel
SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
Distributor
Radioservis a.s.
Kód produktu
VT 8811-2
EAN
099925881122
Celková délka
00:52:49
Interpret

Jaroslav Motlík Skladby pro violu a klavír (Martinů, Ceremuga, Stravinskij, Debussy)

Jaroslav Motlík Skladby pro violu a klavír (Martinů, Ceremuga, Stravinskij, Debussy)

Z komentáře k původnímu LP albu 11 0376 vydaného v roce 1973 Pantonem:
Sonátu pro violu a klavír napsal Bohuslav Martinů v roce 1955...Shodně s charakterem nástroje je její základní ladění lytické, s příklonem k rapsodické epičnosti; z hlediska stylového je příznačná "neoklasickým romantismem" - onou jasnou martinůovskou fantasijností, v níž se emocionálně významné momenty soustřeďují do složky harmonické a barevné a s ní těsně spjaté melodiky. Všechny elementy i prameny Martinů slohu jsou zde přítomny a velmi dobře patrny. Sonáta elegica pro violu a klavír Josefa Ceremugy vznikla v roce 1961...Přehledná sonátová forma první věty staví na dvou kontrastních allegrettových tématech. Elegická nálada druhé věty, zdůrazněná zvláště závěrečným monologem violy, je zakotvena především ve složce melodické. Třetí věta je vyvrcholením sonáty; druhé téma rondové formy tohoto finále svým pochodovým rytmem se váže ke kubánským událostem...Igor Stravinskij komponoval Elegii pro sólovou violu na paměť Alphonse Onnou, zakladatele světově proslulého smyčcového kvarteta Pro-Arte, sdružení, které se v meziválečném období výrazně zasloužilo o provozování soudobé hudby. Psána ve zřetelné třídílné formě navazuje ve faktuře na volné věty bachovských sonát pro sólové housle; reálný dvojhlas, který charakterisuje její fakturu, klade velké interpretační nároky, především však je činitelem výrazovým. Claude Debussy v Sonátě pro flétnu, violu a harfu z roku 1916 přirozeně exponuje nejvíce flétnu a harfu, tedy nástroje spjaté především s impresionistickým zvukovým ideálem.
Ani viola však není traktována jako pouze doprovodný nástroj - zvláště v Interlude se uplatní v dialogickém střídání s flétnou. Nositelem výrazu i barevnosti je v celé sonátě melodie....
JAROSLAV MOTLÍK, roku 1951 sóloviolista České filharmonie, studoval na konservatoři u prof. Micky housle, violu pak na pražské DAMU u prof. Moravce. Patřil k členům proslulého Talichova Českého komorního orchestru a také byl v letech 1946-48 Talichovým žákem. Ve studiích dirigování pokračuje od roku 1967 u Sergiu Celibadache,...Vedle sólistické činnosti (četná vystoupení na Pražském jaru) se věnuje komorní hudbě - byl členem Tria B. Martinů. V Motlíkově repertoáru převládá soudobá hudba...natočil skladby B.Martinů, J.Ceremugy, I.Stravinského, na desky nahrál Vycpálka, podílel se také na nahrávce Bachových Braniborských koncertů, Beethovenovy Serenády, Mozartových i Rejchových flétnových kvartetů.
Dr. Jan Dehner
69 Kč
Rok vydání
2016
Vydavatel
SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
Distributor
Radioservis a.s.
Kód produktu
VT 8811-2
EAN
099925881122
Celková délka
00:52:49
Interpret

Jednotlivé části

Poco andante 00:07:33 15 Kč
/
Allegro non troppo 00:06:32 15 Kč
/
Allegretto 00:05:41 15 Kč
/
Lento 00:06:27 15 Kč
/
Moderato. Allegro energico 00:03:32 15 Kč
/
Elegie pro sólovou violu 00:05:15 15 Kč
/
Pastorale 00:06:59 15 Kč
/
Interlude. Tempo di Minuetto 00:05:51 15 Kč
/
Final. Allegro moderato ma risoluto 00:04:59 15 Kč
/

Více