Hudba Česká předklasická symfonie (J.A.Benda, Míča, J.V.Stamic, Mysliveček)
Rok vydání
2017
Vydavatel
SUPRAPHON a.s., SUPRAPHON a.s. (online)
Distributor
Radioservis a.s.
Kód produktu
VT 2350-2
EAN
099925235024
Celková délka
00:45:46
Interpret

Česká předklasická symfonie (J.A.Benda, Míča, J.V.Stamic, Mysliveček)

Česká předklasická symfonie (J.A.Benda, Míča, J.V.Stamic, Mysliveček)

Z komentáře k původnímu LP albu DV 5406 vydanému v Supraphonu v roce 1969 a jež nyní vydáváme poprvé digitálně:
Tato deska nás zavádí do epochy, v níž krystalizoval a nakonec byl probojován nový sloh, vytvářející základy hudebního klasicismu nejen českého,
nýbrž celoevropského stylu vrcholícího vídeňskými klasiky (Haydnem, Mozartem a Beethovenem). Počátky zmíněné epochy sahají do pozdního baroka,
kdy se těžiště hudební produkce přesouvalo z chrámů na půdu šlechtických zámků. Pro vznik klasické symfonie má tento proces zvlášť velký význam;
se vznikem zámeckých kapel, dobře vybavených orchestrů, vytvářel se nutně i požadavek hledat nové žánry, v nichž by bylo kapelám umožněno
představovat se šlechtickému obecenstvu samostatně, bez účasti zpěváků a sboru, a přitom ve svěží a nové podobě. Rozrostla se orchestrální tvorba -
symfonie, koncerty, předehry. Běžný pohled na hudební produkci jaroměřického sídla hraběte Jana Adama Questenberka a na tvorbu tamějšího kapelníka, tenoristy a organizátora -
FRANTIŠKA JANA MÍČI (1694-1744) - nás na prvý pohled nepřesvědčí o výjimečné kvantitě a kvalitě dochovaných skladeb zmíněného druhu.
Převládaly tu většinou opery, drobná oratoria a příležitostné kantáty, určené ke společenským událostem jaroměřického dvora....Objevení Symfonie D dur vnáší zásadní
obrat v hodnocení Míčova významu. Samostatnost a rozměr tohoto díla...vyvolává spor o autorství (dílo je připisováno později žijícímu F.A.Míčovi). V případě pravosti Míčova autorství
by již nebylo pochyb o mimořádném skladatelově vlivu především na mannheimskou školu. Je známo, že VÁCLAV STAMIC (1717-1757) vyrůstal v poměrné Míčově blízkosti.
Z komentáře k původnímu LP albu DV 5406 vydanému v Supraphonu v roce 1969 a jež nyní vydáváme poprvé digitálně:
Tato deska nás zavádí do epochy, v níž krystalizoval a nakonec byl probojován nový sloh, vytvářející základy hudebního klasicismu nejen českého,
nýbrž celoevropského stylu vrcholícího vídeňskými klasiky (Haydnem, Mozartem a Beethovenem). Počátky zmíněné epochy sahají do pozdního baroka,
kdy se těžiště hudební produkce přesouvalo z chrámů na půdu šlechtických zámků. Pro vznik klasické symfonie má tento proces zvlášť velký význam;
se vznikem zámeckých kapel, dobře vybavených orchestrů, vytvářel se nutně i požadavek hledat nové žánry, v nichž by bylo kapelám umožněno
představovat se šlechtickému obecenstvu samostatně, bez účasti zpěváků a sboru, a přitom ve svěží a nové podobě. Rozrostla se orchestrální tvorba -
symfonie, koncerty, předehry. Běžný pohled na hudební produkci jaroměřického sídla hraběte Jana Adama Questenberka a na tvorbu tamějšího kapelníka, tenoristy a organizátora -
FRANTIŠKA JANA MÍČI (1694-1744) - nás na prvý pohled nepřesvědčí o výjimečné kvantitě a kvalitě dochovaných skladeb zmíněného druhu.
Převládaly tu většinou opery, drobná oratoria a příležitostné kantáty, určené ke společenským událostem jaroměřického dvora....Objevení Symfonie D dur vnáší zásadní
obrat v hodnocení Míčova významu. Samostatnost a rozměr tohoto díla...vyvolává spor o autorství (dílo je připisováno později žijícímu F.A.Míčovi). V případě pravosti Míčova autorství
by již nebylo pochyb o mimořádném skladatelově vlivu především na mannheimskou školu. Je známo, že VÁCLAV STAMIC (1717-1757) vyrůstal v poměrné Míčově blízkosti.
Význam Stamicův je nesporný. Dnes bychom jeho školu nazvali tvůrčí skupinou českých hudebních emigrantů (J.V. Stamic, F.X.Richter, J.Čart, A.Fils) jednotně vytvářeli nový sloh.
Položili základy sonátové formy a sonátového cyklu. Stamicem zakotvil do praxe tématický dualismus...dovedl sonátovou formu v rovinu takové jistoty, že s ní mohl jednat už i jako s hříčkou. Důkazem toho je právě Symfonie A dur "Jarní".
Překotný vývoj klasicismu, rozvoj hudebních institucí, soustřeďujících se v obchodních centrech, podmiňoval vznik dalších škol, a to především ve větších městech.
V době rozkvětu velkého berlínského operního orchestru, soustředila se kolem severoněmecké školy opět řada českých hudebních emigrantů. Patřili k nim i bratři Bendové, z nich oba se oddali studiu operních děl, ovládajících tamější repertoár. Mladší z nich, JIŘÍ ANTONÍN BENDA (1722-95), prožil předtím významné tvůrčí období v Gotě.
Kapelnické místo mu umožnilo vytvořit řadu orchestrálních děl. I když je dnes jeho největší význam spatřován v tvorbě melodramatické, můžeme považovat za ironii osudu,
že z 30 symfonií je bezpečně známa pouze jediná - Symfonie B dur z roku 1755. Ti, kdož by zde chtěli hledat pokračování mannheimské školy, by asi neuspěli. Celá třívětá symfonie je totiž ještě silně pod vlivem barokní tradice a spíše ukázkou Bendovy mistrovské přizpůsobivosti přetrvávajícímu baroknímu ovzduší působiště J.S. Bacha...
Stamic i Benda spadají do velké skupiny české hudební emigrace 18. století...Pro Stamice i Bendu znamenal emigrace zakotvení, možnost umělecky se realizovat,
pro JOSEFA MYSLIVEČKA (1737-81) to byla reprezentace jeho geniální invence a tvůrčí plodnosti, tu a tam vyhovující líbeznosti vkusu nenasytné zpěvnosti Italů
a při pokusu o vážnější přístup, jenž by byl v souladu s osobností, nakonec tragicky narážející na neporozumění (opera Armida z roku 1780). Mysliveček přinesl do instrumentální
hudby bal canto - melodičnost vokálního zpěvu. Svěžest jeho nápadů upoutala samotného Mozarta. Symfonií D dur u něj tento žánr vrcholí. Dílem prozařuje vrcholný optimismus, jako by líčil náladu letního dne...
Miloš Pokora
69 Kč
Rok vydání
2017
Vydavatel
SUPRAPHON a.s., SUPRAPHON a.s. (online)
Distributor
Radioservis a.s.
Kód produktu
VT 2350-2
EAN
099925235024
Celková délka
00:45:46
Interpret

Jednotlivé části

Moderato 00:02:55 15 Kč
/
Allegretto 00:01:55 15 Kč
/
Allegro vivacissimo 00:01:13 15 Kč
/
Allegro 00:06:41 15 Kč
/
Andante 00:05:02 15 Kč
/
Fuga 00:03:31 15 Kč
/
Allegro maestoso 00:04:17 15 Kč
/
Andante 00:05:20 15 Kč
/
Menuetto 00:03:34 15 Kč
/
Commodo 00:02:21 15 Kč
/
Allegro con spirito 00:03:11 15 Kč
/
Andante 00:03:30 15 Kč
/
Presto 00:02:16 15 Kč
/

Více