Hudba Král Artur, Královna víl
Rok vydání
2018
Vydavatel
SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
Distributor
Radioservis a.s.
Kód produktu
VT 0458-2
EAN
859692504582
Celková délka
00:52:21
Interpret

Král Artur, Královna víl

Král Artur, Královna víl

Z komentáře k původnímu LP albu 1 10 2278 vydanému v Supraphonu v roce 1978 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:
V dějinách hudby existují látky, témata, náměty, texty, které se staly příslovečnými jak díky své nesnadné hudební uchopitelnosti..., tak díky neobvykle četnému zájmu o jejich zhudebnění...HENRYHO PURCELLA (1658/59-1695), skladatele jeho Veličenstva anglického krále, varhaníka westminsterského opatství, varhaníka královské kapely, autora deseti dramatických děl, kantát, skladeb církevních i instrumentálních, autora současně plodného i úspěšného, který během svého krátkého života dosáhl známosti a poct a který ještě dnes udivuje jak množstvím skladeb, tak pozoruhodnou kompoziční mnohostranností, tak nespornou kompoziční úrovní, charakterizoval co do jeho místa v dějinách anglické hudby Romain Rolland takto:"...Purcell se ztratil v Händelovi, jako se jiné prameny ztrácejí v řece. Právem má však tolik poezie, kolik řeka nemá a mít nemůže..." Opera Didó a Aeneas, semiopery a "masques" - dobové alegorické moralizující výjevy (do těchto žánrů patří mj. Královna víl, Bouře a Timon Athénský podle Shakespeara, Dioklecián, Král Artur, Indiánská královna, Prorok ad.) a dramatické hudby k dílům nejrůznějšího druhu (např. Donu Quijotovi, Králi Richardovi II., Amfitryonu apod.) ukazují tehdejší možnosti dramatických hudebních žánrů a odkazují k dobové jevištní praxi...není proto divu, že to byla právě rozvíjející se opera, hledající svůj umělecký tvar a funkci, jež se stala reprezentativním žánrem tohoto století. Živila se dramatem na jedné straně a potřebou "životního divadla" na straně druhé. Korunovace byly jednou z takových příležitostí a je proto zákonité, že si v duchu tehdejší doby operu žádaly. Tak i Král Artur a Královna víl (adaptace Snu noci svatojánské) souvisejí s oslavnými příležitostmi, na které období restaurace v Anglii bylo bohaté. Obě Purcellovy semiopery bývají datovány k roku 1692...Obě díla patří k typu "masque": autor v nich usiloval o hudební vystižení charakteru a situací. Co do dramatičnosti hudebního uchopení bývají přirovnávána k Purcellovu stěžejnímu dílu - opeře Didó a Aeneas. Přesto oběma semioperám chybí celková jednota: ač mají předehry, tance zpěvy, dramatické monology a sbory, nejsou v pravém smyslu slova operami...
Jarmila Doubravová
69 Kč
Rok vydání
2018
Vydavatel
SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
Distributor
Radioservis a.s.
Kód produktu
VT 0458-2
EAN
859692504582
Celková délka
00:52:21
Interpret

Jednotlivé části

Overture 00:02:51 15 Kč
/
Air 00:01:47 15 Kč
/
Hornpipe 00:00:41 15 Kč
/
Song tune (popěvek) 00:02:17 15 Kč
/
Air 00:00:47 15 Kč
/
Chaconne 00:06:35 15 Kč
/
Prelude 00:02:24 15 Kč
/
Hornpipe 00:00:59 15 Kč
/
Overture 00:03:08 15 Kč
/
Air 00:01:33 15 Kč
/
Rondeau 00:01:03 15 Kč
/
Prelude 00:01:44 15 Kč
/
Entry Dance (Vstupní tanec) 00:01:43 15 Kč
/
Hornpipe 00:00:56 15 Kč
/
Dance for the fairies (Tanec víl) 00:01:26 15 Kč
/
Chaconne 00:05:36 15 Kč
/
Air (druhá hudba) 00:02:06 15 Kč
/
Jig (nápěv z 1. dějství) 00:01:25 15 Kč
/
Prelude 00:02:12 15 Kč
/
Dance for the Followers of Night (Tanec následovníků moci) 00:02:00 15 Kč
/
Air (nápěv ze 4. dějství) 00:01:06 15 Kč
/
Dance for the green men (Tanec elfů) 00:02:03 15 Kč
/
Monkeys' Dance (Tanec opic) 00:01:18 15 Kč
/
Air (nápěv ze 2. dějství) 00:01:54 15 Kč
/
Air 00:02:47 15 Kč
/

Více